Budapesten elrendelték a szmogriadó tájékoztatási fokozatát. Ez igazán nagyszeű lépés, csak kár, hogy ez még semmilyen következménnyel nem jár. Önkorlátozást kér a főpolgármester, ami nem kötelez semmire, és pontosan ugyanennyi eredménye is lesz, semmi. Ennek így nincs semmi értelme. Legalábbis ronda asztmás köhögésem egy fikarsznyit sem fog csillapodni.
A szabályozásról annyit sikerült kideríteni, hogy az egészségügyi határérték a szálló porra vonatkozóan 50 µg/m3. Ha két napon belül meghaladja a 75 µg/m3-t, akkor következik a tájékoztatási fokozat, míg ha két napon keresztül meghaladja a 100 µg/m3-t és az időjárásban sem várható javulás, akkor rendelhetik el a riasztási fokozatot, amely már valódi korlátozással jár.
Az Európai Uniós szabályok alkalmazása ügyében, miszerint a szállópor mennyisége 35 napnál többször nem haladhatja meg az egészségügyi határértéket, Magyarország halasztást kért. Nálunk ugyanis egyes állomások évente 120-150 alkalommal mérnek efölötti adatokat. Haladékot 2011 júniusáig lehetett kérni.
Azt azért úgy szkeptikusan megkérdezném, hogy vajon milyen intézkedések is történtek abba az irányba, hogy kvázi jó két év múlva már teljesíteni tudjuk a kívánt szabályokat?! Mert én csak annyit érzek, hogy a baromira elviselhetetlen a levegő a fővárosban, az erős szél és esőzések kivételével, konstans.
Most, hogy elkészült az M0-ás autópálya, igazán korlátozhatnák a nehézgépjárművek forgalmát, akár mennyire is rinyálnak a fuvarozók. Fokozatosan tiltsák ki a gépjárműforgalmat a belvárosból! Tudom, nálunk európai viszonylatban is jó a tömegközlekedést használók aránya, hát tessék ezt legalább szintentartani! Kerékpárutak építése, kialakítása, zöldterületek be nem építése harmadrangú lakóparkokkal és sorolhatnám. Több gerinc és radikális intézkedések kellenek, különben soha a büdös életben nem fog megváltozni semmi!
Most újítják fel folyamatosan a budai rakpartot. Én egy tisztességes európai nagyváros folyópartjára korzót, kerékpárutat, zöld füvet, fákat, babakocsit tologató anyákat, dzsoggingoló' egyetemistákat, és maximum csilingelő villamost képzelek. Sajnos a városépítők fantáziája most is kimerült a kétszer 1-1 sáv alsó és felső rakpart felöntése bitumennel kombinációban.
Na' jó messzire jutottam az alaphelyzettől. Az a baj tényleg, hogy hiába próbálom én a napos oldalat nézni, alig-alig változnak a dolgok az általam pozitívnak vélt irányba.
Visszatérve a kiindulási ponhoz álljon itt pozitív végkicsengésnek annyi, hogy bár személyesen erőse rosszul viselném, ha a szállópor koncentrációja a riasztási határérték fölé emelkedne, de talán egy jó kis szmogriadóval és az azzal járó forgalomkorlátozással fel lehetne nyitni az emberek szemét, javulhatna a hozzáállás, minden szinten.
2009-01-10 22:24
Update:
Elrendelték a riasztási fokozatot. A probléma csak az, hogy az EU-s jogszabájok átvétele mellé nem változtattak a büntetési jogszabályokon, így bárki következmények nélkül kocsikázhat a riadó alatt is. Kívácsian várom, hogy a mennyire lesznek környezettudatosak, felelősséget megértők a budapesti és a környező településeken élő polgárok.
Utolsó kommentek